Українська мова

Захист знань з теми займенник
Тема: Захист знань з теми «Займенник».

Мета: закріпити знання учнів з теми «Займенник»; розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення та уяву школярів;
вдосконалювати уміння розпізнавати займенники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль;
виховувати в дітей любов і повагу до людини, рідного народу, до Батьківщини.

Тема-девіз:
Моє безсмертя в імені твоїм,
моя Вітчизно, мій коханий краю,
твою судьбу, твій цвіт оберігаю
усім єством натрудженим своїм.
Одна в нас доля і душа одна,
одна надія і любов єдина.

Обладнання: картки, таблиця, підручник

Хід уроку:
І. Повідомлення теми, мотивація мети уроку; запис теми-девізу.

1. Мозковий штурм
– Діти, яку частину мови ми закінчили вивчати?  (Займенник)
– Назвіть займенники в нашому девізові.
– Яка частина мови називається займенником? (визначення)
– Що мають спільного і чим відрізняються за значенням займенники і іменники, прикметники, числівники?
– А зараз послухайте вірш про займенник (індивідуальне завдання)
Щоб займенники всі гарно знати,
Все про них нам треба розпізнати:
Про зворотний, особовий і питальні,
Заперечні та відносні й означальні,
Вказівні, присвійні й неозначені –
Цікаве в кожного займенника призначення!
       Хто? – Хлопчина.
       Що? – Картина.
       Яка? – Цікава дуже!
       Кому й чому? – займенники до всього небайдужі.
Ми тільки й чуєм: я, ти, він,
Себе, у кого?, скільки?
Хтось, дехто, деякий, ніхто,
Хто, що, який і стільки.
Усякий, кожний, саме той,
Такий, цей, ця, сам, самий,
Мій, твій, ніякий і нічий,
Кого?, чого?, ким саме?
Займенники такі всі невгамовні –
Вони помічники імен у мові.
Як звати кожного, неважко відгадати –
Попробуй їхні імена назвати

– А тепер пригадайте скільки є розрядів займенників (9)
Назвіть їх (за допомогою таблиці).
– Які морфологічні ознаки займенника?
(змінюється за відмінками, а ті, що вказують на ознаку, змінюються ще й за родами та числами)

2. Завдання
– Давайте подивимось на записані на дошці речення, знайдемо в них займенники і визначимо, до якого розряду вони належать.

Знай, що в житті нашому є речі, які ні з чим не можна порівняти і зіставити. Це рідний народ, наша любима Вітчизна.
Самовиховання – це насамперед виховання в собі мужнього патріота. Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, – в усіх відношеннях справжня людина.
(В. Сухомлинський)

3. Індивідуальне завдання (двом учнями)
– Провідміняти займенники ніхто, ніщо, ніякий, нічий.
Вказати на особливості відмінювання цих займенників і пояснити їх правопис.
Н      ніхто                                 ніщо
Р       нікого                               нічого
Д      нікому                              нічому
З       нікого                               нічого
О      ніким                                нічим
М     на нікому                          на нічому
Це заперечні займенники, основа змінюється, ні пишеться разом.

Н     ніякий                               нічий         
Р     ніякого                              нічийого
Д     ніякому                             нічиєму
З     ніякого                               нічийого
О     ніяким                               нічиїм
М     на ніякому                       на нічиєму
Слід звернути увагу в займеннику нічий на закінчення в непрямих відмінках, основи не змінюються, ні пишеться разом.
(діти задають цим учням запитання)
– Решта учнів виконують завдання на дошці
Списати, ставлячи замість крапок відповідні займенники; визначити, якими членами речення вони виступають.

Нехай посміє … загрожувать країні, де є такі батьки, де є такі сини.
Людина безперервно … створює.
Ми готові виконати … завдання.
Довідка: будь-яке, хтось, щось.

– А якими ще членами речення можуть виступати займенники?
(обставиною, присудком)
Давайте в цьому переконаємось.
– Завдання: В кожному реченні визначити синтаксичну роль займенників.

1)    На щуку хтось бомагу в суд подав.
2)    Коло самих хат ростуть дикі груші та яблуні.
3)    Поділять тебе, земле, ой розділять.
4)    Наді мною летять журавлі.
5)    Це ваш? Це наш – говорить дід.
(Перевірка індивідуальних завдань).

ІІ. Узагальнення і систематизація вивченого.
1. А зараз проведемо гру «Хто більше?»
Поділимось на три команди (за рядами).
Завдання: за 1 хвилину записати якнайбільше

а) прислів’їв та приказок, що містять займенники:
Не все те золото, що блищить
На тобі, небоже, що мені негоже
Яка совість, така й честь
Хто не додержується свого слова, той сам себе зневажає
Я з тобою, як риба з водою
Хто любить лише себе, того люди не люблять
Сміється той, хто сміється останній
Дорого цінується те, що робиться вчасно

б) загадок:
Хто завжди правду каже (дзеркало)
Що за штука: день і ніч стука (годинник)
Що у світі найшвидше? (думка)
Що сходить без насіння? (сонце)
Видно край, а до нього не дійти (обрій)
Живе без тепла, говорить без язика, ніхто його не бачить, а всі чують (ехо)
Сам не біжить, а стояти не дозволяє (мороз)
Що це за птиця, що сонця боїться (сніг)
Всі його люблять, всі його чекають, а хто подивиться, кожен скривиться (сонце)
Хто малюнки уночі на вікні на вікні зробив мені? (мороз)

2. Розподільний диктант (як пишуться займенники)
Дещо, будь з ким, хто знає з чим, ніхто, нічий, хто-небудь, що-небудь, ні з чим, до кого, де з ким, абихто, абищо, ні до кого, ні на чому, на декому, ніякий, казна-хто, будь-який, хтозна-хто, казна з якими, казна-який, будь у кого, дехто, хтось.

3. – Діти, а для чого ж вживаються займенники у мовленні? (Займенники повторюють, замінюють, узагальнюють, сприяють уникненню лексичних повторень).
Давайте у цьому переконаємось.
На дошці: Ціле літо дід Данило живе на пасіці в лісах, де увесь рік пахне вощиною, медом і травами. Він має дуже гарні очі, лагідну посмішку і трохи скорботні уста, на які не назбирувались ні злоба, ні погане слово.
І такий він увесь чепурний та охайний, що мені одразу хочеться кудись заховати свої брудні руки.
– О, Михайлику, бач, де ми здибались з тобою! – радіють дідові очі і радіють сльозинки в них.

4. Відредагувати речення: Ми дуже любимо Україну. Україна для нас одна.
Пісня і праця – великі дві сили. Пісня і праця об’єднують нас.

5. А зараз прочитаємо вірш. Назвіть займенники й прийменники в ньому. Поясніть написання прийменників з іменниками.
О зграї хмар на хвилях легких!
Ще змалку снились ви мені,
І рвався я до вас далеких,
І ось я з вами урівні
Привіт мій вам, брати небесні,
Тепер я брат ваш і слуга, ваш друг.
Летім же вверх, в краї небесні,
Узяти щастя з ваших рук.

(Висновок: прийменники із займенниками завжди пишуться окремо).

6. Скласти й записати речення із займенниками:
а) при яких є прийменники: до мене, від тебе, біля себе, до когось;
б) які вживаються без прийменників: мене, тебе, себе, когось.
– Поки складаються речення два учні виконують завдання на квіточці – морфологічний розбір займенника.

7. Робота з картками
– тим часом – «запитання-жарти»
а) із якого вказівного займенника, якщо додати до нього сотню, можна спекти пиріг? (ті + сто)
б) Син мого батька, а мені не брат. Хто це? (я сам)
в) які два займенника заважають автотранспортові (я + ми)
г) до якого особового займенника треба додати іменники кір, кут, майка, щур, щоб отримати нові іменники (я)
д) які три займенники найчистіші (ви + ми + ті)
е) який займенник у спорті може задовольнити суперників, але розчарувати болільників (нічия).

8. Кросворд «Займенник»

9. Підсумок уроку
Отже ми з вами закріпили знання з теми «Займенник», вдосконалювали уміння розпізнавати займенники в реченні, визначати їх значення та синтаксичну роль, повторили правопис займенників.
Мені б дуже хотілося, щоб із сьогоднішнього уроку ви вийшли трішки добрішими, щирішими, мудрішими, щоб у ваших сердечках ніколи не згасала любов і повага до людини, до своєї Батьківщини.

10. Д/з. Написати твір «Мій рідний край».

11. Оцінювання.


Кіровоградський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
імені Василя Сухомлинського





  
Підготувала вчитель
української мови і літератури
ЗШ І-ІІІ ст. с. Кам’яна Криниця
Ульяновського району
Кіровоградської області
Льошенко С.А.




2010 рік
Розвиток зв'язного мовлення
Підготовка до написання твору на тему «Любов і взаєморозуміння як основа сім'ї» або «Ідея гармонії людини і природи» (за драмою-феєрією Лесі Українки «Лісова пісня»).
Мета: підготувати учнів до написання твору; вдосконалити навички письмового монологічного мовлення учнів, уміння аргументувати свої думки; розвивати їхні творчі здібності, логічне мислення, вміння самостійно систематизувати матеріал, збагачуючи словниковий запас; виховувати любов до природи, до людей.
Обладнання: пам'ятка «Як писати твір», музика Вівальді, Чайковського або Шопена.
Епіграф:
Ні! Я Жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те, що не вмирає.
                               Леся Українка
Хід уроку
I.  Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
1.   Слово вчителя.
Один із найвизначніших поетів світу Гете колись сказав: «Хто хоче зрозуміти поета, мусить піти в його країну». Країна ця - творчість. Ми подорожували країною Лесі Українки, де все дихало любов'ю до людей, високою духовною силою і ніжністю. Все в її житті було справжнім: вірші, кохання без фальшу, мука без порятунку, праця-спасіння. Поезія цієї видатної поетеси є для нас настановою, прикладом, маяком у житті.
2. Прийом «Незакінчене речення».
Отже, вивчаючи життєвий шлях і творчість Лесі Українки протягом кількох років, що можете сказати про неї, якою ви бачите цю людину?
Леся Українка - це відома українська поетеса.
Леся Українка - людина нечуваної духовної сили, незламної мужності.
Леся Українка - борець за щастя і волю.
Леся Українка - людина-борець, здатна втілити в собі дух епохи.
Леся Українка - полум'яний оптиміст.
Леся Українка - коштовний діамант української літератури, шліфований хворобою, боротьбою, любов'ю до життя.
Леся Українка - ніжна, любляча, неповторна.
Леся Українка - Жінка з великої літери.
Леся Українка - дитина природи, патріот, безмежно люблячий рідний край.
Леся Українка - дочка Прометея, жінка тогочасної Європи, поетеса і драматург, перекладач, щира українська патріотка.
Леся Українка - геніальна, невтомна, освічена, сильна.
III.  Оголошення теми і мети уроку.
IV.  Мотивація навчальної діяльності школярів.
1.   Учитель.
Я пропоную вам для написання твору дві теми, які розкривають дуже важливі питання: яким повинно бути кохання, щоб привести до щастя, і що таке гармонія людини і природи.
Як ви думаєте, ці питання різні чи взаємопов'язані?
2.     Висловлювання учнів (Взаємопов'язані, бо природа - це і є країна, де з'являється на світ кохання, де народжуються мелодії серця).
3.     Прийом «Повернімось до прочитаного»
(Тихо грає музика)
На лісовій галявині ніжно колишеться трава. На деревах загадково шепочуть листочки. Вони - як перший спалах життя, як зелені сльози весни, сльози радості і надії. Вітер хитає гіллям, струшуючи на землю останній сум. Такої пори ми вперше опинилися у казковому світі, в якому зустріли чарівну Мавку. Разом із нею почули дивний і прекрасний спів сопілки, який став причиною народження нового почуття у Мавчиній душі. Що ж з'явилося у її серці, що зробило її невмирущою? Що треба мати людині в душі, щоб вважати себе безсмертною? Що єднає людину і природу? На ці питання спробуйте дати відповідь у своїх творах.
V. Робота над підготовкою до написання твору.
1. Бесіда.
-   Чи зрозумілі теми твору?
-   Чи сподобалась вам драма-феєрія «Лісова пісня»? Які почуття і роздуми викликав у вас цей твір?
-   Чим поетичний світ Лесі Українки дивує, захоплює, зачаровує?
-   Чому Леся Українка у своєму творові поєднала три жанри - драму, феєрію і пісню? Чи вдалим є таке поєднання?
2. Опрацювання основних вимог щодо написання твору (пам'ятку
бажано роздрукувати для коленого учня)
Пам'ятка «Як писати твір»
1.  Обери тему, яка тебе найбільше цікавить і хвилює.
2.           Добре поміркуй над темою твору, її проблемою, сформулюй тезу, добери матеріал, який розкриває її зміст.
3.           Визнач обсяг матеріалу, виділи головне і другорядне у змісті, не пиши зайвого.
4.           Намагайся провести головну думку твору через усю роботу.
5.           Склади план викладу матеріалу, використовуй його під час написання.
6.           Тему розкривай глибоко і логічно, висловлюй свою позицію і враховуй авторську.
7.           Думки викладай послідовно, зв'язно.
8.          Роби власні висновки і узагальнення.
9.          Використовуй художні засоби, слідкуй за правильністю мовного оформлення роботи, пиши охайно.
10. Повернись до заголовку і уважно перечитай зміст. Пам'ятай, що письмова робота вимагає орфографічної грамотності, дотримуйся правил пунктуації, стилістичної вправності.
11. Твір повинен бути змістовним, емоційним, оригінальним, стилістично довершеним, лексично багатим.

3.     Поради (оформлення роботи, будова твору, пропорційність частин, логіка мислення учня повинна розвиватися від конкретної деталі до узагальнення, або навпаки - від загального до конкретного, використання цитат, уникнення переказу змісту вивченого твору, робота з чернеткою).
4.     Робота в групах
(Кожна група працює над обраною темою)
-  Збір матеріалу, складання плану, можна скласти проект.
-  Настанови вчителя на необхідності дотримання вимог щодо організації роботи в групах.
5. Рефлексія
-  Яка авторська позиція перегукується з вашою?
-  Яка ваша оцінка життєвих поглядів поетеси?
-  Чим Леся Українка є відкриттям для вас?
-  Чого ви досягли на уроці?
Орієнтовний план до твору на тему: «Любов і взаєморозуміння як основа сім'ї»
1.  «Лісова пісня» - найкращий твір Лесі Українки про кохання і щастя.
2.          Втілення в образі Мавки найзаповітніших мрій про волелюбність, чутливу душу, щедро обдаровану людину.
3.          Духовна спорідненість - запорука щасливого кохання.
4.          Мистецьке обдарування Лукаша - цвіт душі.
5.          Зумів Лукаш зберегти свої почуття чи розгубив їх, не витримавши життєвих випробувань?
6.          Чому зрада є найважчим випробуванням.
7.          «Лісова пісня» - гімн чарівній красі та силі щирого, вільного від будь-яких розрахунків кохання.
Орієнтовний план до твору на тему: «Ідея гармонії людини і природи»
1.           Леся Українка - найвидатніша письменниця свого часу.
2.           Втілення ідеї гармонії людини і природи в образі Мавки.
3.           Гармонійне поєднання духовності та любові з усіма іншими життєвими потребами - джерело - буття.
4.           Мавка - жива душа лісу.
5.           Тіло зникає, але духовна істота - ніколи.
6.           Розкриття внутрішнього стану Мавки через образ сухої верби.
7.           «Ні, я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає!»
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
Написати твір на одну із запропонованих тем.
Додаток до уроку №1
Як запобігти мовним помилкам
1. Пам'ятай, повтори (тавтології), вжиті без стилістичної потреби, виявляють бідність твого словникового запасу.
2.     Із синонімічного ряду вибирай те слово, яке найкраще розкриває думку відповідно до стилю роботи.
3.     Вживай тільки ті слова, лексичне значення яких тобі відоме. У разі потреби користуйся тлумачним словником.
4.     Пам'ятай, що часте вживання тих самих слів, словосполучень, виразів знебарвлює мову, робить її стандартною, сухою.
5.     Стеж за побудовою тексту твору, правильно використовуй мовні засоби його організації. Перед написанням речення обов'язково перечитай попереднє (коли є потреба, то й цілий абзац, усе написане).
6.     Використовуй різні типи речень, намагайся уникнути одноманітності переходу від одного речення, абзацу до іншого.
7.     Не вдавайся до штучних красивостей, надмірної патетики. Коли автор пише химерно, пишномовно, то пише нещиро. Пам'ятай, що велемовність веде до заміни живого слова банальними трафаретами.
8.     Пам'ятай, що тільки глибокі знання і тверді переконання допомагають людині мислити і висловлюватися легко, красиво, щиро.
9.     Пиши по-своєму, висловлюй думки самостійно, виробляй власний стиль письма.
10. Упродовж викладу дотримуйся одного стилю. Пам'ятай, вибір
теми зумовлює і вибір стилю. Літературно-критичний твір пиши
науковим стилем, літературно-публіцистичний
публіцистичним.
Додаток до уроку №2
Удосконалення творчої роботи на чернетці
І. Під час першого читання твору в чернетковому запису більше уваги приділяти його змісту. Визначити:
1. Чи відповідає написане темі?
2.     Як розкрита у творі основна думка? З Чи враховано адресата мовлення?

4.     На які частини ділиться твір і чи є логічний зв'язок між ними?
Чи відповідає зміст написаного складеному планові, обраному стилю і типу мовлення?
6. Якщо це твір-роздум, то чи дібрано переконливі аргументи (факти, приклади)?
П. При повторному читанні з'ясувати, чи вдало у творі вжиті мовні засоби відповідно до стилю і типу мовлення. Недоладності в мовному оформленні і змісті висловлювання, його композиції відзначити на полях чернетки і в тексті, виправити їх.
III.       По змозі прочитати твір утретє вголос: краще виявляються орфографічні і пунктуаційні помилки, огріхи у милозвучності тексту.
IV.    Домашній твір варто прочитати через кілька днів (на свіжу голову).
V.         Переписаний з чернетки твір доцільно перечитати ще раз, щоб
переконатися, що в ньому немає пропусків, перекручених слів тощо.
Зайві слова, речення в дужки не брати, а викреслити акуратно
(дужки
це розділовий знак).


Захист знань з теми займенник Скачать 

Розвиток звязного мовлення Скачать

Немає коментарів:

Дописати коментар