пʼятниця, 30 червня 2017 р.


Урок

Тема: Основні правила правопису.
Мета:  повторити основні правила правопису, поглибити знання учнів про вживання великої літери та лапок у власних назвах, подвоєння літер, уживання знака м’якшення та апострофа; вдосконалювати навички розставляти розділові знаки; розвивати вміння формулювати власні висловлювання, порівнювати їх з іншими; виховувати почуття патріотизму на основі творчої спадщини В.О.Сухомлинського.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Міжпредметні зв’язки: література, краєзнавство.
Обладнання: підручник, портрет В.О.Сухомлинського та тексти його творів, індивідуальні картки.

Хід уроку
                                                 Щоб любити – треба знати, а щоб проникнути
в таку тонку й неосяжну, величну й багатогранну
річ, як мова, треба її любити.                                         
                                                                                                         О.В.Сухомлинський.
I. Організаційний момент.
  Вступне слово вчителя. Є на карті України частинка, яку по праву можна назвати степовою перлиною, оспіваною в піснях і легендах. Це один з найчудовіших куточків української землі – наша Кіровоградщина. Нам є чим пишатися, бо наш край – це родючі лани, вишневі садки, мальовничі села й міста, щирі й щедрі люди, це славна й героїчна історія. Саме наш край народив для України талановитих Тобілевичів, Є.Маланюка, В.Винниченка, В.Сухомлинського, ціле гроно сучасних митців.
 Сьогодні  на уроці навчальний матеріал ми пов’яжемо з творчістю нашого земляка, видатного педагога В.О. Сухомлинського, й  почерпнемо перлини його мудрості.
IІ. Оголошення теми і мети уроку.
IIІ. Мотивація навчання.     (Учитель зачитує епіграф).
  - Як ви розумієте слова епіграфа?
Вчитель: А чому треба любити й вивчати рідну мову?
Завдання. Продовжіть думку «Мова потрібна людині для того, щоб…»


IV. Актуалізація опорних знань.
 Прочитайте текст. Випишіть слова з подвоєними літерами, поясніть їх написання.
    Жив на світі Учитель. Він був середнього зросту, худорлявий. Каштанове волосся відкривало високе чоло. Але головними на його обличчі були очі – карі, променисті – то лагідні, замріяні, то вимогливі, запитальні, а то й усміхнені, жартівливі.
     Він був Учителем за покликанням душі, у школі працював із 17 років.
  Найбільше за все він хотів навчити дітей думати, відчувати, радіти й сумувати не лише своїми власними радощами й печалями, а й татовими і маминими, дідусевими й бабусиними, зайчика й синички, верби й тополі, місяця й вітру, всієї нашої землі.
 Для цього Учитель сам писав казки, оповідання. Його надбання – це 1500 казок, 50 книг та безліч статей.
    У них Учитель розкрив широкий, різноманітний, різнобарвний світ, що оточує кожну дитину, охоплює все наше життя. Він хотів, щоб цей світ увійшов в наші душі, проріс чуйністю, добротою, дбайливістю, відповідальністю, людяністю.
(волосся, обличчі, покликанням, оповідання, надбання, життя – орфограма: подовження мяких приголосних в іменниках середнього роду на –я між голосними).
Чому не відбувається подовження у словах статей, чуйністю, дбайливістю, відповідальністю, людяністю? (слово стаття – з подвоєнням, але в родовому відмінку – без нього;  за правилом, в іменниках ІІІ відміни в О.в маємо подовження приголосних, що стоять між голосними, але якщо основа іменника закінчується сполукою приголосних або на губний чи р, то подовження немає).
Про кого цей текст? Чому В.О.Сухомлинського можна назвати Вчителем із великої букви?
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Розподільний словниковий диктант.
Запишіть слова у дві колонки: у першу з подвоєнням букв, у другу - без подвоєння.

Мит..ю, огнен..ий, скажен..ий, височен..ий, антен..ий, тьмян..ий, вроджен..ий, ден..ий, орлин..ий, узбіч..я, Хмельнич..ина, неждан..ий, адресован..ий, однозмін..ий, вікон..ий, роз'єднан..ий, олов'ян..ий, нескінчен..ий, електрон..ий, дерев'ян..ий, умотивован..ість, без..ахисний, аграрно-сировин..ий, гіл..я, антропоген..ий, туман..ий.

Ключ. Підкресліть у кожному слові першу букву - прочитаєте вислів                 В. Сухомлинського. (Мова – духовне багатство народу).
Сформулюйте основні правила подвоєння приголосних (при збігові на межі морфем та в наголошених суфіксах прикметників -енн-, -анн-, -янн-, -онн-).
2. Робота в парах (можна виконувати завдання на картках).
Завдання 1. Списати, вставляючи пропущені букви й позначаючи орфограми.
Завдання 2. Підкреслити однорідні члени, розставити між ними розділові знаки, де треба.
Завдання 3. Дібрати три-чотири прислів'я (приказки), які виражають основну думку оповідання.
Ґавеня і Соловей

Вивела Ґава одне-єдине пташ..ня - Ґавеня. Вона любила своє дитя панькала його смачненьким.
Та ось пол..тіла Гава по їжу й пропала . Уже й сон..чко піднялося вище за
дер..во, на якому вони жили, а мат..рі все нема. Плаче Ґавеня, сльози
струмками ллються додолу. Чимало пташок пр...тихло, жаль їм бідолашного малого.
Почув Соловей плач ґавеняти. Затр .. мтіло із жалощів солов'їне серце.
Залишив своє гніздо Соловей пр .. летів до гавиного сів поруч із пташ .. ням
заспівав свою чудову пісню. Аж вітер пр .. тих заслухався.
А rавеня, мов і не чує солов'їного співу, р..ве плачем зал .. вається.
Та ось почуло воно - десь удал .. ні пролунав мат..рин голос : кра, кра ...
Умить пер .. стало плакати й каже:
Чуєш, це моя мама співає! Замовкни, будь ласка, не пищи!
Кра, кра-кра ... - пролунало поблизу, і Соловей замовк. Він пер .. летів на
сус іднє дер .. во й задумався .. .
Того вечора ліс не чув солов'їного співу.

3. Словниковий диктант.
Запишіть слова, вставивши пропущені букви, поясніть орфограму.

Ож..ледиця, н..потріб, ож..вати, л..генький, спал..ний,  ел..гантний, ж..рненький, н..вихованістькл..котіти, ст..пи, ,  в..лос..пед, евр..ка, н..зенько, др..жати,  адр..сат,  кр..ниця, в..шневий, нап..кти, дал..чінь, р..ве.

Ключ. Підкресліть у словах непотріб, спалений, невихованість, велосипед, дрижати, вишневий  третю букву – прочитаєте назву села, в якому працював В.О.Сухомлинський (Павлиш).

4. Індивідуальна робота з картками .
Спишіть текст, напишіть з великої чи малої букви іменники, що в дужках.
(В,в)асиль (О,о)лександрович (С,с)ухомлинський народився 28 вересня 1918р. в (С,с)елі (В,в)асилівка (О,о)нуфріївського (Р,р)айону (К,к)іровоградської (О,о)бласті. Батько його, (О,о)лександр (О,о)мелянович, працював по найму як (Т,т)есляр і (С,с)толяр у поміщицьких економіях та заможних селянських господарствах. Мати майбутнього славетного педагога, (О,о)ксана (Ю,ю)дівна, працювала в колгоспі. Разом з (О,о)лександром (О,о)меляновичем вона виховала, крім (В,в)асиля, ще трьох дітей – (І,і)вана, (С,с)ергія та (М,м)еланію. Всі вони стали вчителями.
(Учитель, використовуючи портрет В.Сухомлинського, додасть цікаву інформацію про земляка).

5. Завдання «Мікрофон». Використовуючи одне речення, швидко і лаконічно розкажіть все, що ви знаєте про вживання великої літери. (Відповідає той, у кого уявний мікрофон).

6. Складання «матриці».

Власна назва
Павлиш
Загальна назва
казка
учитель
Слово в лапках
«Квітка сонця»

Дібрати слова, пов’язані з життям і творчістю В.Сухомлинського, на подані орфограми.

7. «Творча уява». Василь Олександрович любив розповідати дітям казки та оповідання про природу. Уяви себе на його місці. Пофантазуй, що можна побачити й почути в природі, ставши невидимкою. Запиши вигадане, використовуючи подані слова. Поясни їх правопис.

Духмяний, м’ята, зівяла, травяний, пірїна, черв’ячок, рясна, соловї, бє, вється, буря.

8. «Продовж діалог».
Завдання 1. Списати, поставивши розділові знаки при діалозі.
Завдання 2. Продовжити діалог трьома-чотирма репліками.

Внучка старої вишні

У садку росте стара вишня. Олесь побачив недалеко від неї маленьку вишеньку та й питає:
Дідусю, де взялася ця маленька вишенька?
З кісточки виросла, - каже дідусь.
То це донька старої вишні ? А внучка в старої вишні буде?
Буде, Олесю, каже дідусь. Якщо ти викохаєш оцю маленьку вишеньку, діждешся з неї ягідок, посадиш кісточку - отоді з тієї кісточки й виросте внучка старої вишні.
Олесь задумався. В його очах дідусь побачив ласку й тривогу.
Я вирощу, дідусю, внучку цієї старої вишні сказав Олесь.

В. Сухомлинський


9. Літературна вікторина.
- Які твори В. Сухомлинського ви знаєте?
- Чим вони вам подобаються?
- Назвіть героїв цих творів.
- Чого навчають нас твори В.Сухомлинського?

VI. Закріплення вивченого матеріалу.
Завдання «Спільний проект».
Створити алгоритм (або схему) вживання слів зі спрощенням, використовуючи творчу спадщину В.Сухомлинського.

VII. Домашнє завдання та оцінювання.
( Завдання на розсуд учителя)                           









Немає коментарів:

Дописати коментар